Bij een verhuizing komt van alles kijken, waaronder de verhuisberichten doorgeven en je inschrijven bij een ander adres. Leer hier hoe, wanneer, waar en aan wie je de adreswijziging moet doorgeven.
Een adreswijziging doorgeven aan de gemeente kan online, schriftelijk of persoonlijk bij je nieuwe gemeente. Zodra de gemeente je adreswijziging weet, passen zij dit aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze instantie bevat de persoonsgegevens van alle Nederlanders.
Verhuisberichten doorgeven doet de gemeente niet zelf, maar door de adreswijziging in de BRP zijn diverse organisaties automatisch op de hoogte – inclusief je oude gemeente. Veel organisaties hieronder zijn wettelijk bevoegd om gegevens zoals je adres te raadplegen, waaronder:
Let op: krijg je huurtoeslag of ga je scheiden? Dan moet je dit verplicht binnen vier weken doorgeven aan de Belastingdienst in verband met toeslagen.
Er zijn drie opties voor het doorgeven van je nieuwe adres:
De gemeente heeft voor het inschrijven ander adres deze documenten nodig:
Alleen degenen die ouder zijn dan 16 jaar en niet onder curatele staat mogen verhuisberichten doorgeven.
Voor een ander inschrijven op een ander adres? Dat kan als ouder, voogd, echtgenoot of geregistreerd partner, als je een schriftelijke machtiging hebt of hoofd bent van een zorginstelling.
Je mag maximaal vier weken voor de verhuizing je nieuwe adres doorgeven aan de gemeente. Je nieuwe adres wordt pas op de exacte verhuisdatum in het systeem gezet.
Een week nadat je adres officieel gewijzigd is, kun je zelf via MijnOverheid controleren of de gegevens (correct) zijn aangepast.
De adreswijziging tijdig doorgeven aan de gemeente is in je eigen belang. Je doet dit uiterlijk vijf dagen na de verhuisdag. Als je de adreswijziging later doorgeeft, dan geldt de aangiftedatum als verhuisdatum. Bij het te laat doorgeven van je nieuwe adres kan de boete oplopen tot € 325,-.
Geef je verhuisberichten door aan familie, vrienden, kennissen en werkgever(s).
Niet alle instanties gebruiken de BRP waarin de gemeente je ander adres inschrijft. Controleer dit en contacteer zelf instanties zoals de onderstaande:
De Belastingdienst gebruikt de BRP van de gemeente, je hoeft dus niet handmatig je nieuw adres door te geven. Alleen wanneer je ondernemer bent en ingeschreven staat bij de KvK, dan moet je wel daar het verhuisbericht doorgeven.
Bij de verhuizing kun je een nieuwe leverancier kiezen of je huidige contract door laten lopen. In beide gevallen krijg je een eindafrekening voor gas, water en licht na het doorgeven van de verhuizing.
Verander je van gas, water en lichtleverancier? Vergeet niet het oude contract op te zeggen en een nieuw contract af te sluiten, je hebt dan tijdelijk twee contracten. Houd rekening met een opzegtermijn van 30 dagen en eventueel een opzegvergoeding.
Behoud je bij de verhuis je elektriciteit provider? Je moet dan energieovernamedocumenten voor zowel je oude als nieuwe adres invullen.
Banken kijken niet naar de BRP (oftewel, de verhuis adreswijziging door de gemeente), daarom moet je zelf de bank contacteren om je nieuwe adres door te geven.
De meeste zorgverzekeringen gebruiken de BRP en zijn automatisch geïnformeerd zodra je je bij een ander adres inschrijft. Handmatig verhuisberichten doorgeven is alleen van toepassing als je bijvoorbeeld naar het buitenland verhuist, toestemming voor vervoer hebt of alleen een aanvullende en/of tandartsverzekering bij de zorgverzekeraar hebt.
Iedere gemeente hanteert andere stappen om je verhuisberichten door te geven. Dit zijn de procedures in een aantal grote steden in Nederland. Bekijk de website van je nieuwe gemeente voor meer informatie over hoe je daar de verhuis adreswijziging doorgeeft aan de gemeente.
De adreswijziging doorgeven kan online met je DigiD, telefonisch of persoonlijk bij de gemeente Amsterdam. Je hebt hiervoor persoonlijke gegevens en een nieuw adres nodig. Geef ook je nieuwe adres door wanneer je binnen Amsterdam verhuist. Lees meer over verhuizingen doorgeven in Amsterdam.
Je kunt de verhuizing telefonisch, online, schriftelijk of persoonlijk doorgeven. Bel naar 14 010 (het centrale nummer) om telefonisch je verhuisbericht door te geven. Of maak telefonisch of via de gemeentewebsite een afspraak om langs te gaan.
De verhuizing doorgeven kan schriftelijk of online met je DigiD. Wil je schriftelijk het verhuisbericht doorgeven? Print dan het verhuisformulier en verstuur het met een kopie van een geldig identiteitsbewijs en een bewijs van je nieuwe adres. Zie de website van de gemeente Den Haag voor meer informatie.
Bij de gemeente Breda kun je persoonlijk, online of schriftelijk je adreswijziging doorgeven. Je kan de verhuizing vanaf vier weken voor de verhuizing tot vijf dagen erna doorgeven. Neem een geldig legitimatiebewijs mee, evenals een bewijs van je nieuwe adres (huur- of koopcontract) mee. Meer informatie vind je op de website van de gemeente Breda.
Je kunt in Utrecht je nieuwe adres doorgeven per post, aan de balie of online. Ga je bij iemand anders wonen? Neem het ondertekende formulier Verklaring van inwoning en een kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner mee. De verhuizen adreswijziging kan tot 14 dagen in beslag nemen, omdat de gemeente Utrecht onderbezet is. Bezoek de gemeente Utrecht website voor meer informatie.
De verhuizing doorgeven kan online via DigiD, per post, of via de balie als je van tevoren online of telefonisch (14 040) een afspraak maakt. Bij het verhuizen vanuit het buitenland bezoek je de pagina Verhuizen vanuit het buitenland om de juiste afspraak te maken.
Je kunt het doorgeven van de verhuizing ook gedeeltelijk uitbesteden aan bijvoorbeeld PostNL. Dit bedrijf geeft je verhuizing door aan organisaties en bedrijven.
Deze dienst geldt alleen voor personen met dezelfde achternaam. Heb je een andere achternaam dan je huisgenoot(en)? Dan moet je de dienst apart aanvragen. Lees meer over de PostNL verhuisdienst.