
Je bent verhuisd naar je nieuwe woning, maar nu moet je de verhuizing doorgeven bij de gemeente. Hoe doe je dat? In dit artikel lees je hoe, wanneer, waar en aan wie je de verhuisberichten doorgeeft. Check waar de adreswijziging automatisch gebeurt en gebruik de checklist om bij de overige instanties zelf je adres te wijzigen.
Een adreswijziging doorgeven bij de gemeente kan online, schriftelijk of persoonlijk bij je nieuwe gemeente. Je nieuwe adres wordt in de Basisregistratie Personen (BRP) geregistreerd, waarin de persoonsgegevens van alle Nederlanders staan.
Inschrijven in een andere gemeente via DigiD is zo gedaan! Ga naar de website van je oude gemeente, zoek naar “verhuizing doorgeven” en log in met je DigiD. Voer je nieuwe adres in en upload de benodigde documenten. Na het digitaal doorgeven van de verhuizing word je automatisch uitgeschreven van je oude adres.
Zoek het adres van je nieuwe gemeente. Schrijf en onderteken dan een brief met je verhuizen adreswijziging. Voeg kopieën van de benodigde documenten toe. Download hier een voorbeeld van een brief voor de adreswijziging.
Om persoonlijk bij de gemeente je adres te wijzigen kun je het best telefonisch of online een afspraak maken. Neem alle benodigde documenten mee naar je adreswijziging afspraak.
Alleen degenen die ouder zijn dan 16 jaar en niet onder curatele staat mogen verhuisberichten doorgeven. Bij het inschrijven van de gemeente verhuizing heb je deze documenten nodig:
Wil je je uitschrijven bij de gemeente zonder nieuw adres? Als je permanent uit Nederland vertrekt maar nog geen nieuw adres in het buitenland hebt kun je het veld voor je nieuwe adres leeglaten. De gemeente registreert je dan als “emigratie zonder vaste verblijfplaats”. Je kunt hierna alsnog je nieuwe adres doorgeven.
Uitschrijven is verplicht als je minimaal acht maanden per jaar in het buitenland verblijft, en dit kan gevolgen hebben voor je toeslagen, zorgverzekering en belastingplicht.
Inschrijven op een ander adres voor iemand anders kan als ouder, voogd, echtgenoot of geregistreerd partner, als je een schriftelijke machtiging hebt of hoofd bent van een zorginstelling.
Verhuisberichten doorgeven doet de gemeente niet zelf, maar door de adreswijziging in de BRP worden diverse organisaties automatisch op de hoogte gesteld, inclusief je oude gemeente. Veel organisaties zijn wettelijk bevoegd om gegevens zoals je adres te raadplegen, waaronder:
De Belastingdienst gebruikt de BRP, je hoeft dus niet zelf je nieuwe adres door te geven. Ondernemers moeten wel zelf een verhuisbericht doorgeven op de website van de KvK.
Let op: krijg je huurtoeslag of ga je scheiden? Dan moet je dit verplicht binnen vier weken doorgeven aan de Belastingdienst in verband met toeslagen.
Je mag maximaal vier weken voor de verhuizing je adreswijziging doorgeven aan de gemeente. Je nieuwe adres wordt pas op de exacte verhuisdatum in het systeem gezet.
Een week nadat je adres officieel is gewijzigd kun je via MijnOverheid controleren of de gegevens (correct) zijn aangepast.
Bij verhuizing je adres doorgeven doe je uiterlijk vijf dagen na de verhuisdag, anders riskeer je een boete van tot €325. Als je later de verhuizing doorgeeft, geldt de aangiftedatum als verhuisdatum.
Niet alle instanties gebruiken de BRP en krijgen automatisch bericht over adreswijzigingen bij verhuizing. Contacteer daarom zelf:
Als zzp’er of ondernemer moet je binnen een week na de verhuizing de adreswijziging doorgeven aan de KvK. Verhuis je naar een ander pand, maar blijft je bedrijf op hetzelfde adres? Dan hoef je niets te doen.
Kies je een nieuwe leverancier? Je krijgt dan een eindafrekening voor gas, water en licht na het doorgeven van de verhuizing.
Verander je van leverancier? Zeg het oude contract op en sluit een nieuw contract af, je hebt dan tijdelijk twee contracten. De opzegtermijn is doorgaans 30 dagen en je betaald eventueel een opzegvergoeding.
Behoud je je energieleverancier? Vul dan de overnamedocumenten voor je oude en nieuwe adres in.
De meeste zorgverzekeringen gebruiken de BRP. Handmatig verhuisberichten doorgeven is alleen van toepassing als je bijvoorbeeld naar het buitenland verhuist, toestemming voor vervoer hebt of alleen een aanvullende en/of tandartsverzekering bij de zorgverzekeraar hebt.
Iedere gemeente hanteert andere stappen voor het doorgeven van verhuisberichten. Bekijk hiervoor de website van je nieuwe gemeente. Dit zijn de procedures in enkele populaire steden.
De adreswijziging doorgeven kan online met je DigiD, telefonisch of persoonlijk bij de gemeente Amsterdam. Geef ook je nieuwe adres door wanneer je binnen Amsterdam verhuist. Lees meer over verhuizingen doorgeven in Amsterdam.
Je kunt de verhuizing telefonisch, online, schriftelijk of persoonlijk doorgeven. Bel naar 14 010 (het centrale nummer) of maak via de website van de gemeente Rotterdam een afspraak om langs te komen.
In Den Haag de verhuizing doorgeven kan schriftelijk of online met je DigiD. Voor adreswijzigingen per post print je het verhuisformulier en verstuur je het met een kopie van een geldig identiteitsbewijs en een bewijs van je nieuwe adres.
In Breda kun je persoonlijk, online of schriftelijk je adreswijziging doorgeven. Neem een geldig legitimatiebewijs mee en een bewijs van je nieuwe adres (huur- of koopcontract). Zie de website van de gemeente Breda voor meer informatie.
Je kunt in Utrecht je nieuwe adres doorgeven per post, aan de balie of online. Ga je bij iemand anders wonen? Neem het ondertekende formulier Verklaring van inwoning en een kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner mee.
De verhuizing in Eindhoven doorgeven kan online via DigiD, per post, of via de balie als je van tevoren online of telefonisch (14 040) een afspraak maakt. Bij het verhuizen vanuit het buitenland bezoek je de pagina Verhuizen vanuit het buitenland om de juiste afspraak te maken.
Met de PostNL verhuisservice kun je post doorsturen en je adres bij bedrijven updaten (meer hierover onder post doorgeven na verhuizing). De verhuisservice kosten zijn afhankelijk van het aantal weken dat je je post wilt laten doorsturen en beginnen vanaf €1,50 per week.
Deze dienst geldt alleen voor personen met dezelfde achternaam. Heb je een andere achternaam dan je huisgenoot(en)? Dan moet je de dienst apart aanvragen.