In oktober verhuisde Mary vanuit Tilburg naar het prachtige Rotterdam – het was tijd voor een nieuw avontuur! In dit interview deelt ze haar ervaring met het verhuisbedrijf. Een leuk feitje om mee te beginnen: Mary is zelf werkzaam bij Sirelo en is daarom een verhuisexpert te noemen. Overweeg je een verhuizing van Tilburg naar Rotterdam? Lees verder hoe zij haar verhuizing heeft ervaren 🙂
Mijn verhuizing van Tilburg naar Rotterdam had eigenlijk twee redenen. De voornaamste reden is toch wel dat ik graag terug wilde verhuizen naar een grote stad. Ik kom zelf uit een grote stad in Venezuela en dan is Tilburg in vergelijking toch wel erg klein. Ik was er dus aan toe om in een grotere, dynamischere stad te gaan wonen. Nadat ik eerder dit jaar mijn master in Tilburg had afgerond, was er in principe niets meer wat mij hier hield. Mijn vrienden en sociale leven spelen zich af buiten Tilburg en eigenlijk zelfs grotendeels in Rotterdam, dus de keuze was snel gemaakt.
Daarnaast werk ik ook vlakbij Rotterdam (op het kantoor van Sirelo in Dordrecht) dus de keuze was daardoor nog makkelijker.
Ik denk dat ik ongeveer twee tot twee en een halve maand van tevoren ben begonnen met plannen. Maar, aan het begin was ik vooral bezig met het vinden van een appartement. Het vinden van een appartement in Rotterdam is helaas niet de makkelijkste taak… Dus ik wilde pas beginnen met het zoeken naar een verhuisbedrijf zodra ik zeker wist wanneer ik mijn nieuwe appartement in zou kunnen.
Jazeker! Daar heb ik geen seconde aan getwijfeld. Ik heb zelf geen auto en ik kan ook geen meubels demonteren, dus ik heb niet eens overwogen om de verhuizing zelf uit te voeren.
Dat was ongeveer drie weken voor ik de sleutel van het appartement kreeg. Ik had liever meer tijd gehad, want drie weken was wel erg kort. Maar helaas verliep het proces nu eenmaal zo en was dit out of my control.
Tijdens het aanvragen van de verhuisoffertes heb ik tegen de verhuizers gezegd dat ik zo snel mogelijk een offerte wilde ontvangen, zo kon ik voorkomen dat ik nog op het allerlaatste moment een beslissing moest maken. Wanneer er bijvoorbeeld een huisbezoek gepland moest worden, zei ik erbij dat ik nog maar een specifiek aantal dagen had om een verhuisbedrijf te vinden. Niet ideaal dus en vrij stressvol, maar hier kon ik zelf niet veel aan doen. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal binnen die drie weken gelukt!
Nee, dit was er uiteindelijk maar eentje. Bij een ander verhuisbedrijf hebben we dit per videogesprek gedaan en weer andere verhuizers vroegen alleen om een lijst van items. En hierbij direct een tip voor iedereen die bezig is met het aanvragen van offertes: zeg er echt bij dat je graag foto’s of een video aanlevert. Sommige verhuisbedrijven maken een offerte op zonder dat ze de inboedel hadden gezien.
Toen ik zelf aangaf dat ik toch liever foto’s stuurde, bleek de prijs daarna eigenlijk altijd hoger te zijn – simpelweg omdat dit een beter beeld geeft van wat er nu echt verhuisd moet worden. Mijn advies is dus om altijd bij het verhuisbedrijf aan te geven dat je een offerte wil op basis van foto’s of een video.
Ja absoluut, ik denk vier of vijf. Dat was ook zeker genoeg omdat ik al best wat ervaring heb in verhuizen, zowel door eerdere verhuizing als mijn werk hier bij Sirelo. Ik weet nog precies wat ik heb betaald voor mijn eerdere verhuizing en het volume van deze verhuizing was niet heel veel meer dan toen. Dus ik kon bij alle offertes die ik ontving de vergelijking maken en dat hielp wel om te bepalen of de prijs ongeveer goed zat.
Ik heb ze allemaal via Sirelo gevonden. Ik ben begonnen met het invullen van het offerteformulier maar toen ben ik helaas maar gekoppeld aan twee verhuisbedrijven, dus ik ben zelf vervolgens verder gaan zoeken. Toen heb ik er nog een aantal geselecteerd die ik zelf heb gebeld voor een offerte.
De verhuizers waren stuk voor stuk vriendelijk, daar heb ik eigenlijk geen klachten over. Ze willen natuurlijk allemaal de verhuizing boeken en dat merk je. Niks mis mee. Maar toen ik eenmaal mijn verhuizing had geboekt, merkte ik wel dat de communicatie met het gekozen verhuisbedrijf erna stroever verliep. Soms moest ik bijvoorbeeld dagen wachten op een antwoord en op zo’n moment zou je eigenlijk willen dat de verhuizer je situatie beter zou begrijpen… wat meer inlevingsvermogen. Het is immers een hele stressvolle periode en dan wil je niet dat het contact met verhuisbedrijf, waar je echt op bouwt, zo verloopt. Dus daar is zeker ruimte voor verbetering, al kan ik natuurlijk niet spreken voor alle verhuisbedrijven maar alleen vanuit mijn eigen ervaring.
Dat was Keurmerkverhuizer uit Rotterdam geworden!
Ze hadden goede reviews op Sirelo, dus dat was een bonus punt. Verder waren ze snel in het opmaken van een offerte én was de prijs ook nog eens goed. En dat niet alleen, maar er werd ook aangegeven dat het een vaste prijs was. Dat vond ik prettig omdat ik van tevoren een budget had vastgesteld en ik bij een vaste prijs zeker wist dat dit binnen het budget zou vallen.
Nederland is zo klein en de verhuisbedrijven in Tilburg spraken me niet zo aan, dus ik ben eigenlijk verder gaan zoeken in een breder gebied. De afstand tussen Tilburg en Rotterdam is niet extreem groot, het was niet alsof ik van Maastricht naar Groningen verhuisde haha! Dus ik dacht, ik gok het erop. En toen kwam ik uit bij verhuizers in Rotterdam en bleek Keurmerkverhuizer het verhuisbedrijf dat me het meest aansprak.
In- en uitladen, het transport en (de)montage van meubelstukken. Verder heb ik alles zelf gedaan zoals het inpakken van de verhuisdozen. Dit zou ik de volgende keer weer zo doen, want ik vind het toch prettig om dit zelf in handen te hebben.
Om te beginnen: ze kwamen op tijd. Vervolgens hadden ze mijn oude woning snel leeg. De verhuizers gedroegen zich professioneel en waren erg vriendelijk. Ik spreek zelf niet zo goed Nederlands dus ik was blij dat ze hun best deden om toch goed met ons te communiceren. Verder was er ook niets beschadigd in de woning – hier was ik blij om, want ik maakte me een beetje zorgen om de borg die ik anders niet van de huurbaas terug zou krijgen. Dus dat was top.
Echter, toen de verhuiswagen in Rotterdam was aangekomen verliep de verhuizing net even iets minder soepel. De verhuizer die in Tilburg mijn meubels had gedemonteerd, werd gebeld voor een andere verhuizing en was daarom niet meer aanwezig in Rotterdam om de meubels weer te monteren. Helaas waren de overgebleven verhuizers geen expert in het monteren van meubels, dus moest er gewacht worden op iemand anders. Dit duurde uiteindelijk ruim een uur en toen hebben ze hun baas gebeld om te komen helpen. Dit heeft de verhuizing vertraagd en voor wat ergernissen gezorgd, maar ik wil benadrukken dat ik vooralsnog dit verhuisbedrijf zou aanbevelen. Op wat kleine deukjes in bijvoorbeeld een bureau na, is er nergens schade te bekennen. Ook breekbare spullen die ik zelf had ingepakt, zijn allemaal heel aangekomen. De dozen werden behandeld zoals je dat zou verwachten, je kon echt merken dat ze dit met voorzichtigheid deden. Erg prettig!
Ik zou eerder beginnen met inpakken en ik zou tips opzoeken over het inpakken van specifieke items. Eigenlijk best gek dat ik dit zeg, want ik ben zelf dagelijks bezig met het schrijven van artikelen over verhuizen, dus ik weet er heel wat van! Maar echt, ik ging niet out of my way om goede inpaktips te vinden en dat had ik achteraf wellicht beter wel kunnen doen.
Wees heel duidelijk naar het verhuisbedrijf toe. En daarmee bedoel ik eigenlijk: geef heel expliciet aan wat je verhuist, wat je verwacht, et cetera. Laat niets aan het toeval over en geef expliciete details, ook wanneer je zelf denkt dat iets duidelijk genoeg is. Het gebeurt dan al heel snel dat er iets tussendoor glipt en dat wil je eigenlijk voorkomen, want verhuizen is al stressvol genoeg.
Oh, en dan nog twee tips die je wellicht al meer hebt gelezen, maar ik benoem het nog graag: begin op tijd en vergelijk echt meerdere verhuisoffertes. Het loont echt. En tot slot, het budget. Ik ben zelf verhuisd met een budget in gedachten, maar wanneer je hier iets vrijer in kan zijn: doe het dan ook. Ik had zelf veel extra kosten aan mijn nieuwe appartement, die ik van tevoren niet voorzien had. Hierdoor was ik bij het vinden van een verhuisbedrijf erg prijsgevoelig. Als dit niet nodig was geweest, had ik dat natuurlijk liever niet gedaan. Dat kan zorgen wegnemen en dat is precies wat je tijdens zo’n stressvolle tijd kunt gebruiken.
Mary’s ervaring leert ons dat je beter tijdig kunt beginnen met inpakken en dat het proces inderdaad stressvol kan zijn… Zelfs wanneer je werkzaam bent voor Sirelo 😉 de feiten liegen er niet om! Wil je meer lezen over verhuizen of de verhuiservaring van anderen lezen? Dan hebben we onderstaande artikelen voor je geselecteerd!