Verhuizing doorgeven: wie, waar, hoe en wanneer?

Laatst bijgewerkt: 25 februari 2020

Je verhuizing doorgeven: hoe gaat dat in zijn werk en wanneer doe je dat? Wij zetten alles voor je op een rijtje, zodat je niets vergeet.

Hoe geef je je adreswijziging door aan de gemeente?

Je geeft je verhuizing online, schriftelijk of persoonlijk door aan je nieuwe gemeente. Als de gemeente je nieuwe adres weet, dan past zij dit aan in de Basisregistratie Personen. Deze instantie bevat de persoonsgegevens van alle Nederlanders. Diverse organisaties zijn wettelijk bevoegd om deze gegevens te raadplegen, waaronder:

  • Belastingdienst;
  • UWV;
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • ziekenhuizen;
  • pensioenfondsen;
  • zorgverzekeraars;
  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO);
  • onderwijsinstellingen.

Dus zodra je je verhuizing doorgeeft aan je nieuwe gemeente zijn bovenstaande organisaties er ook van op de hoogte, inclusief je oude gemeente. Dat is makkelijk!

Let op: krijg je huurtoeslag of ga je scheiden? Dan moet je dat doorgeven aan de Belastingdienst in verband met je toeslagen. Je bent verplicht dit binnen 4 weken te doen.

verhuizing doorgeven

Er zijn 3 opties voor het doorgeven van je nieuwe adres:

  • Bij de gemeentebalie: maak een telefonische afspraak bij de gemeente en neem alle benodigde documenten mee (zie hieronder).
  • Per post: schrijf een brief aan de gemeente met je nieuwe adres en onderteken deze brief. Voeg ook kopieën van de benodigde documenten toe.
  • Via DigiD: ga naar de website van je gemeente en klik op de knop ‘verhuizing doorgeven’. Vervolgens log je in in DigiD. Daar voer je je nieuwe adres in en upload je de benodigde documenten.

De gemeente heeft de volgende documenten nodig:

  • Het bewijs van bewoning (denk aan de koopakte, huurcontract of toestemmingsverklaring van de bewoner)
  • Je legitimatiebewijs

Wanneer geef je je adreswijziging door aan de gemeente?

Voor je eigen portemonnee is het van belang dat je je adres op tijd doorgeeft. Binnen 4 weken of uiterlijk 5 dagen na de verhuizing. Anders riskeer je een boete van wel € 325,-.

Let op: er gelden wel wat voorwaarden. Je mag alleen een verhuizing doorgeven als je ouder bent dan 16 en niet onder curatele staat. Wil je een verhuizing doorgeven voor een ander? Dat kan als ouder, voogd, echtgenoot of geregistreerde partner, als je een schriftelijke machtiging hebt of hoofd bent van een zorginstelling.

Adreswijziging doorgeven aan vrienden, familie en organisaties

Om het overzichtelijk te houden zetten wij op een rijtje wie je vermoedelijk op de hoogte wilt stellen van je verhuizing:

  • Familie
  • Vrienden
  • Kennissen
  • Werkgever
  • Kamer van Koophandel
  • Bank
  • Internet en tv-provider
  • Energieleverancier
  • Waterleverancier
  • Notaris
  • Huisarts
  • Tandarts
  • Apotheek
  • Online shops
  • Boodschappendiensten
  • Verenigingen (muziekvereniging, sportvereniging, ANWB)
  • Geloofsinstituut (kerk, moskee, synagoge)
  • Abonnementen (krant, tijdschrift)
  • Goede doelen

Verhuizing doorgeven via PostNL

Vind je het te veel tijd kosten om het allemaal handmatig te doen? Dan kun je dit gedeeltelijk uitbesteden aan bijvoorbeeld PostNL. Dit bedrijf geeft je verhuizing door aan organisaties en bedrijven.

Eerst voer je je oude en nieuwe adres in. Vervolgens selecteer je welke instanties je hiervan op de hoogte wilt stellen. Je hoeft maar 1 keer je nieuwe adres in te vullen en vervolgens wordt alles voor je geregeld. PostNL stuurt je post ook door als je oude adres er nog op staat. Aan dit alles zit uiteraard wel een prijskaartje. Lees hier alles over de verhuisdienst van PostNL.

Let op: bovenstaande dienst geldt alleen voor personen met dezelfde achternaam. Heb je een andere achternaam dan je huisgenot(en)? Dan moet je de dienst apart aanvragen.

Meer informatie over verhuizen?

Deze artikelen helpen je ook bij het regelen van je verhuizing: