Belastingen in Singapore

Singapore is bekend om zijn prachtige gebouwen en schone straten. Daarnaast zijn de gezondheidszorg en het onderwijs goed geregeld en van hoge kwaliteit! Dit is alleen mogelijk wanneer de staat een groot deel hiervan financiert. Dit geld komt natuurlijk van de belasting, die iedereen in Singapore moet betalen. Ga je verhuizen naar Singapore, maar weet je niet hoeveel belasting je moet gaan betalen? Wij helpen je een handje op weg op deze pagina over de belastingen in Singapore. 

Ontvang 5 gratis offertes.
Bespaar vandaag nog!

Belastingen in Singapore

De individuele inkomensbelasting wordt berekend op jaarbasis, de belastingen in Singapore zijn gebaseerd op het progressieve belastingstelsel. De belastingtarieven variëren tussen de 0% en de 22%. Dit geldt voor de inwoners voor Singapore, maar ook voor expats en buitenlandse werknemers. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Je bent een vaste inwoner als je meer dan 183 dagen achterelkaar in Singapore woont. In dat geval wordt het inkomen belast met de reguliere tarieven die gelden voor inwoners van Singapore. Het is wel mogelijk om belastingvermindering aan te vragen. Hieronder zie je hoeveel belasting je moet betalen via het progressieve belastingstelsel:

TariefBelastbaar inkomen
2%$ 0 – $ 30.000
3.5%$ 30.001 – $ 40.000
7%$ 40.001 – $ 80.000
11.5%$ 80.001 – $ 120.000
15%$ 120.001 – $ 160.000
17%$ 160.001 – $ 200.000
18%$ 200.001 – $ 320.000
20%$ 320.001 en hoger

Wanneer je van 61 tot 182 dagen in Singapore verblijft en je hebt een inkomen, betaal je hier een standaard belasting van 15% over. In dit geval heb je geen recht op belasting vermindering! Ben je korter dan deze periode in Singapore, dan hoef je meestal helemaal geen belastingen in Singapore te betalen. Uitzonderingen op deze regel zijn: je bent de directeur van een bedrijf, je bent een artiest of een professional. Deze mensen betalen een belasting van 20% over het inkomen.

Belastingaangifte

Wanneer je een bericht krijgt van de Singaporese belastingdienst, moet je gaan kijken of je belastingaangifte moet doen. Het aanslagbiljet wordt vanaf april naar je toegestuurd. Het is je eigen verantwoordelijkheid of de informatie op je aanslagbiljet correct is. Wanneer deze niet correct is, moet je contact op nemen met de IRAS binnen 30 dagen. Het is vanzelfsprekend, maar via het internet je aangifte doen is het makkelijkst. Zorg dat je al je bonnetjes en formulieren bij de hand hebt, de rest wordt voor je geregeld.

Meer informatie?