Verhuizen kan stressvol zijn, of je nu 500 meter verderop gaat wonen of naar de andere kant van Nederland verhuist. In deze gids helpen we je met het verhuisproces. Bekijk wat je moet regelen bij een verhuizing, hoeveel een gemiddelde verhuizing kost, hoe je een verhuisbedrijf kiest en hoe je administratieve zaken regelt zoals het doorgeven van je nieuwe adres.
De kosten van verhuizen zijn afhankelijk van of je zelf een verhuisbus huurt of de inboedel laat verhuizen door een verhuisbedrijf.
Meer spullen verhuizen betekent meer kosten voor het inhuren van verhuizers en een grotere verhuiswagen. Ga je alleen een bank verhuizen? Dan is een koerier vaak voldoende en heb je geen erkend verhuisbedrijf nodig.
De totale prijs kan ook duurder worden door bijvoorbeeld de kosten voor bediening inhuren.
Benieuwd naar wat een verhuizing met inpakken kost? Vraag hieronder gratis verhuisoffertes aan om te vergelijken.
Met de verhuisservice van PostNL kun je automatisch post doorsturen en je adres bij bedrijven updaten (meer hierover onder “Post doorgeven na verhuizing”). De verhuisservice kosten zijn afhankelijk van het aantal weken dat je je post wilt laten doorsturen en beginnen vanaf € 1,50 per week.
In principe zijn de verhuiskosten niet fiscaal aftrekbaar, tenzij je een koopwoning aanschaft. Alleen bij een verhuizing om zakelijke redenen mag je de verhuiskosten aftrekken.
Ondanks dat er meer dan 700 verhuisbedrijven in Nederland actief zijn, is het vaak lastig om een goed verhuisbedrijf te vinden dat is aangesloten bij de Erkende Verhuizers.
Op de verhuisbedrijf pagina vind je alle verhuizers per regio. Klik op de naam van een erkende verhuizer om het bedrijfsprofiel te zien en beoordelingen te lezen.
Waar moet je aan denken als je gaat verhuizen? Een verhuizing bestaat uit meer dan enkel het verhuizen van meubels van A naar B. Een verhuisplanning doet wonderen! Te regelen bij verhuizen zijn bijvoorbeeld dingen als:
Om een planning voor de verhuizing te maken gebruik je de checklist voor verhuizen. Deze verhuislijst bevat alles waar je aan moet denken bij verhuizen – van het vinden van een nieuwe huisarts tot het kopen van verhuisdozen en het inschrijven in de andere gemeente.
Waar aan denken bij verhuizen bedrijf?
Wat komt erbij kijken als je een bedrijf gaat verhuizen? Bij zakelijk verhuizen is de verhuisplanning grotendeels gelijk aan particuliere verhuizingen. Neem in je verhuisplan echter ook dingen als vergunningen, patchlijsten voor telefoons en IT en lease objecten die contractueel alleen door de leasende partij mogen worden verhuisd mee.
Er zijn verschillende mensen, bedrijven en instanties waar je de verhuizing doorgeeft.
Tegenwoordig kun je je verhuizing bij de gemeente digitaal doorgeven. Je hebt hiervoor een DigiD, geldig legitimatiebewijs en bewijs van bewoning (koopakte of huurcontract) nodig. Geef de adreswijziging bij de gemeente maximaal 5 dagen na de verhuizing aan om een boete te voorkomen.
Wanneer je naar een andere gemeente verhuist, is het soms nodig om je verhuizing te regelen op een locatie van de gemeente. Informeer hierover tijdig bij je nieuwe gemeente.
In Amsterdam kun je zonder afspraak de verhuizing doorgeven bij een Stadsloket of per post, vanaf vier weken voor de verhuizing of tot vijf dagen erna. De verwerking duurt vijf werkdagen. Lees meer over een verhuizing in Amsterdam doorgeven en vind een verhuisbedrijf in Amsterdam.
Ga je verhuizen naar Den Haag? In deze stad kun je simpelweg je verhuizing online doorgeven. Dit is mogelijk zolang je binnen Den Haag of vanuit een andere Nederlandse gemeente verhuist en ouder dan 16 jaar oud bent.
Met de PostNL verhuisservice wordt alle post op jouw naam naar je nieuwe adres doorgestuurd. Ook kun je je verhuizing doorgeven bij verschillende bedrijven en instanties.
Kopieer en bewerk deze voorbeeld tekst voor verhuizingen en stuur het verhuisbericht door naar familie, vrienden en kennissen.
Een aantal instanties ontvangen automatisch bericht van jouw verhuizing, zoals de Belastingdienst, het UWV, de SVB, het RDW, je zorgverzekeraar, ziekenhuizen en de politie en brandweer. Ook pensioenfondsen, onderwijsinstellingen en het DUO krijgen jouw adreswijziging door via de Basisregistratie Personen (BRP). Bij deze instanties hoef je dus niet zelf je verhuizing door te geven.